اینستاگرام فدراسیون هندبال
تویتر فدراسیون هندبال   سایت قدیم فدراسیون هندبال
دوره ای
  • تيم
  • بازی
  • امتياز
  • نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • 4
  • 8
  • فولاد سپاهان اصفهان
  • 4
  • 8
  • ذوب آهن اصفهان
  • 4
  • 6
  • زغال سنگ طبس
  • 4
  • 4
  • نفت و گاز گچساران
  • 4
  • 4
  • سپاهان نوین
  • 4
  • 3
  • رعد پدافند آمل
  • 4
  • 3
  • مس کرمان
  • 3
  • 2
  • ستارگان دشتستان
  • 3
  • 0
  • پاس ناجا قم
  • 4
  • 0
تاريخ:سوم دی 1398 ساعت 15:22   |   کد : 329386
خط زن تیم ملی در گفتگو با رسانه ها
هندبال کمتر از والیبال و بسکتبال نیست

خط زن تیم ملی در گفتگو با رسانه ها

سید علیرضا موسوی لژیونر تیم ملی و خط زن ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا ،در رابطه با وضعیت خود تیم ملی با رسانه ها گقتگو کرد. به گزارش روابط عمومی فدراسیون لژیونر هندبال ایران گفت: مسابقات تیم فوتبال سپاهان را حتماً تماشا خواهم کرد، چند بار هنگام بازی تیم فوتبال سپاهان ما در تمرین بودیم، اما من از مربی اجازه می‌گرفتم و به رختکن می‌رفتم و برای دقایقی بازی را تماشا می کردم.به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی هندبال ایران که خود را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جهان آماده می‌کند، قرار است قبل از حضور در این مسابقات به میزبانی کویت، یک اردوی تدارکاتی را در قطر برگزار کند. در این اردو ملی‌پوشان ایران چند بازی دوستانه با تیم ملی قطر و باشگاه الاهلی خواهند داشت. این اردو از روز یکشنبه، اول دی ماه آغاز تا روز دوشنبه، 9 دی‌ماه ادامه خواهد داشت.کادر فنی تیم ملی هندبال ایران برای این اردو از 19 بازیکن دعوت کرد. لژیونرهای هندبال ایران هم غیر از شاهو نصرتی و پویا نوروزی‌نژاد در این اردو حاضر هستند. یکی از نفراتی که در سال‌های اخیر بازیکن ثابت تیمش در لیگ رومانی بوده و با کمترین نوسان به تیمش کمک کرده «سید علیرضا موسوی» است. او یک بار دیگر خود را به تیم ملی رسانده تا بتواند در لباس ایران بدرخشد.کسب 5 قهرمانی کشورى با تیم نوجوانان و جوانان سپاهان، 3 سال قهرمانی در لیگ برتر ایران با تیم سپاهان درسال‌های 89 تا 91، کسب مقام سوم لیگ 92 با تیم سپاهان، مقام سوم نوجوانان آسیا در کشور عمان در سال 88 و راهیابی به جام‌جهانی نوجوانان در کشور تونس و مقام دهم جهان در بین 30 تیم شرکت کننده در سال 89، مقام سوم جوانان آسیا در تهران در سال 90 و راهیابی به جام جهانی جوانان در کشور یونان و مقام یازدهم جهان از بین 32 تیم شرکت کننده، مقام دوم انتخابی المپیک با تیم ملی بزرگسالان در سال 90 در کشور کره جنوبی از جمله افتخارات ملی‌پوش هندبال ایران است.

همچنین مقام سوم ملت‌های آسیا در کشور بحرین و راهیابی به جام‌جهانی هندبال در قطر در سال 2015 با تیم ملی بزرگسالان و حضور در جام‌جهانی قطر و ایستادن در جایگاه نوزدهم از بین 32 تیم و سابقه حضور در تیم ملی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان ایران از سال 87 تا کنون هم گوشه‌ای از افتخارات موسوی در هندبال است. ملی‌پوش هندبال ایران کارش را از شهرستان مبارکه اصفهان آغاز کرد و از سال 91 لژیونر شده است. او این روزها همراه با سایر ملی‌پوشان خود را برای کسب افتخاری دیگری آماده می‌کند.


از چه سالی لژیونر شدید و در چه تیم‌هایی حضور داشتید؟

سال91 لژیونر شدم و به مجارستان رفتم که یک فصل در تیم وزپرم مجارستان بودم. فصل بعد از آن راهی تیم PLER مجارستان شدم. پس از آن یک فصل هم در تیم تاتابانیای مجارستان توپ زدم با این تیم عنوان سوم لیگ مجارستان را کسب کردم. در واقع باید بگویم که اولین مدال اروپایی‌ام را با همین تیم به دست آوردم. در حال حاضر هم در تیم دینامو بخارست، تیم اول رومانی که یکی از تیم‌های معروف اروپایی و پرطرفدار رومانی است بازی می‌کنم.

شرایط‌تان امسال در این تیم چگونه است؟

دینامو بخارست یکی از تیم‌های قدرتمند لیگ رومانی است. در حال حاضر هم در صدر جدول رده‌بندی قرار دارد. خوشبختانه با حضور بازیکنان خوبی که در این تیم هستند توانستیم در لیگ قهرمانان اروپا هم نتایج خوبی کسب کرده و تا مرحله حذفی پیش برویم. در این مرحله باید. در جام حذفی هم پیش از سفرم به ایران بازی کردیم و توانستیم با پیروزی بر حریف خود به مرحله بالاتر برویم. شرایط کلی باشگاه‌ ما بسیار خوب است و بازیکنان در تمام بازی های تنها به پیروزی فکر می‌کنند.


 

در سال‌های اخیر کمترین نوسان را داشتید و همیشه برای تیم‌تان مفید بودید...

خدا را شکر می‌کنم که با تلاش و جنگندگی زیاد سعی کردم تا کمترین نوسان را داشته باشم. در لیگ رومانی بازیکنان خارجی زیادی حضور دارند و رقابت‌ها در بالاترین سطح و کیفیت برگزار می‌شود. نه تنها من که تمام بازیکنان ایرانی حاضر در اروپا عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و به خوبی توانستند با عملکردشان نام هندبال ایران را مطرح کنند. در مدتی که عضو تیم دینامو بخارست بوده‌ام تمرینات خوبی داشته‌ام و در مسابقات هم موفق ظاهر شدم. نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم و نکاتی که گفتم را از زبان کارشناسان و اهالی هندبال مجارستان هم شنیده‌ام. امیدوارم بتوانیم این روند را ادامه دهیم و در نهایت در لباس تیم ملی بدرخشیم.

مدتی هم با برادران استکی هم همبازی بودید...

بله؛ در آن مدت واقعاً شرایط خیلی خوب بود. الله کرم و سجاد استکی از بهترین‌های هندبال ایران هستند که مدتی را با هم در تیم دینامو بخارست حضور داشتیم. ما در تمام بازی‌ها از جان و دل مایه می‌گذاشتیم تا دل هواداران را شاد کنیم. تا حدود زیادی هم توانستیم به هدف خود رسیده و جای خاصی در دل هواداران داشتیم. القاب مختلفی هم به ما می‌دادند که از جمله آنها می‌توان به «سه تفنگدار» اشاره کنم. برای هر مسابقه ما بیش از 3-4 هزار تماشاگر به سالن می‌آمد و بازی کردن مقابل آنها واقعاً لذت‌ بخش بود. مردم بخارست احترام زیادی برای ما قائل بودند و هر جا که می رفتیم برخورد خوبی با ما داشتند. با شرایطی که می‌دیدیم انگیزه می‌گرفتیم تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.

 

شما سال‌ها در اروپا بازی کردید. مهمترین تفاوت هندبال ایران با اروپا چیست؟

تفاوت‌های زیادی بین هندبال آسیا و اروپا وجود دارد. هندبال اروپا بسیار سطح بالا است و اگر بازیکنی از ایران یا آسیا بخواهد در اروپا عملکرد موفقی داشته باشد باید بسیار از نظر بدنی، ذهنی و تکنیکی بسیار آماده باشد وگرنه قطعا مدت حضورش در تیم‌های اروپایی به یک یا دو سال هم نخواهد رسید. ضمن اینکه شرایط از نظر امکانات و زندگی هم در اروپا با ایران متفاوت است. در اروپا اهمیت زیادی به ورزشکاران داده می‌شود، اما در ایران شاهد هستیم که بازیکنان برای دریافت قراردادهای خود دچار مشکل می‌شوند. در اروپا باشگاه‌ها بسیار به قراردادهای خود متعهد هستند.

موضوع دیگری که بسیار به چشم می‌آید، نظم است. در اروپا تمام کارها روی نظم و برنامه قبلی اجرا می‌شود، اما در ایران بارها شاهد تصمیمات لحظه‌ای بوده‌ایم. در لیگ‌های اروپایی، تیم‌ها اسپانسرهای زیادی دارند که البته امری طبیعی است، چون مسابقات آنها پخش تلویزیونی دارد و به همین دلیل هم اسپانسرها راغب به سرمایه‌گذاری می‌شوند. متاسفانه در ایران موضوع پخش تلویزیونی در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی روبرو بود. نباید فراموش کنیم که ما بازیکنان حرفه‌ای زیادی در ایران داریم که باید به حق خود برسند، اما با آنها به صورت حرفه‌ای رفتار نمی‌شود. شک ندارم اگر با بازیکن‌های داخلی به صورت حرفه‌ای برخورد شود، لیگ ایران هم می‌تواند به یکی از بهترین لیگ‌ها تبدیل شود. واقعاً امیدوارم روزی برسد که همه لیگ ایران را بشناسند و دیگر شاهد این تفاوت‌ها نباشیم.

چرا هندبال ایران حضور در المپیک 2020 را هم از دست داد؟

تغییرات مدیریت در سال‌های اخیر در هندبال ایران زیاد بود. زمانی که پاکدل به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد، در برنامه‌های خود اعلام کرد که شاید حضور در المپیک 2020 سخت باشد که صحبتش هم منطقی بود. ما با تیمی جوان به جنگ تیم‌های قدرتمند آسیا رفتیم و واقعاً زورمان نرسید که بخواهیم کاری از پیش ببریم. حضور تیم‌هایی همچون قطر و بحرین کار را در آسیا برای هر تیم دیگری سخت می‌کند. ضمن اینکه کویتی‌ها که سال در هندبال مدعی بودند هم دوباره با سرمایه‌گذاری زیاد وارد رقابت‌ها شده‌اند. درست است که ما توقع چندانی برای حضور در المپیک نداشتیم، اما ناامید هم نبودیم و هیچ تیمی را در رقابت‌های انتخابی المپیک دست کم نگرفتیم. شک ندارم که اگر مدیریت فدراسیون ثبات داشته باشد، هندبال ایران خیلی زود می‌تواند به جایگاه واقعی خود در آسیا و جهان دست پیدا کند. ما بازیکنان مستعد زیادی در این رشته داریم که باید مدیریت شوند، اما در سال‌های اخیر جابجایی مدیریت موجب شد تا هیچگاه این برنامه‌ریزی‌ها صورت نگیرد.


 

مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه شرایط برای حضور لژیونرها در این مسابقات فراهم شده و فکر می‌کنم تیم ملی در بهترین شرایط راهی مسابقات خواهد شد. فدراسیون هندبال در این راستا رایزنی خوبی را باشگاه‌های اروپایی انجام داد و توانست شرایط را برای حضور ما فراهم کند. فکر می‌کنم غیر از نصرتی و نوروزی‌نژاد، سایر بازیکنان مشکلی برای حضور در اردوی تیم ملی نداشته باشند. حضور بازیکنان جوان در کنار باتجربه‌ها بسیار مفید خواهد بود. از زحمات فدراسیون نباید به راحتی گذشت؛ آنها اردوی تدارکاتی قطر را قطعی کرده‌اند و بازیکنان در این اردو می‌توانند به هماهنگی و آمادگی کافی برسند. البته اکثر لژیونرها درگیر مسابقات باشگاهی بودند و با آمادگی کامل در خدمت تیم ملی خواهند بود.

آیا ایران می‌تواند جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کند؟

پاکدل و اعضای فدراسیون اعلام کردند که شانس ایران برای رسیدن به موفقیت در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جهان بیشتر از پیکارهای انتخابی المپیک است. من هم فکر می‌کنم اینگونه باشد؛ ما این شانس را داریم تا با آمادگی کامل و تیمی قدرتمند به کویت برویم. برنامه‌ریزی‌ها به خوبی انجام شده، اما نباید فراموش کنیم که سایر تیم‌ها هم با قدرت می‌آیند، چراکه حضور در پیکارهای جام جهانی اهمیت زیادی برای همه تیم‌ها دارد. فدراسیون می‌داند که برای احیای هندبال، تیم ملی باید در مسابقات پیش‌رو بهترین عملکرد را داشته باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد یک نسل نابود خواهند شد. نسل‌های زیادی در هندبال آمدند و رفتند، اما به نظرم نسل کنونی شرایط خاص و خوبی دارد. هندبال چیزی کمتر از فوتبال و والیبال ندارد و معتقدم که برخی مواقع هم از آنها جلوتر است، اما نمی‌دانم چه می‌شود که نمی توانیم از حق خود دفاع کرده و از مظلومیت خارج شویم.

 

نظرتان درمورد استفاده از یک مربی سطح بالای خارجی در راس کادر فنی تیم ملی چیست؟

انتخابی سرمربی و اعضای کادر فنی برعهده فدراسیون است و من به عنوان بازیکن هیچگاه به خودم اجازه نمی‌دهم درمورد آن اظهار نظر کنم. در حال حاضر حبیبی هدایت ملی‌پوشان را برعهده دارد که از بهترین‌های ایران و آسیا است، اما باید واقعیت را بپذیریم و ببینیم که تیم‌های برتر آسیا چه شرایطی دارند. آنها با هزینه‌های زیاد مربیان سطح بالا و برتر جهان را هرچند در مدت محدود به خدمت می‌گیرند. هندبال ما هم اگر می‌خواهد از مربی خارجی استفاده کند باید مربی سطح بالا و قدرتمند انتخاب کند وگرنه مربیان داخلی خودمان از مربیان درجه دوم و سوم جهان بهتر هستند.

شرایط مالی در هندبال چطور است؟

شنیده‌های من این است که فدراسیون در سال‌های اخیر همیشه بدهکار بوده و از نظر مالی مشکل دارد، اما با این حال می‌بینم که دوره مدیریت جدید برنامه‌های تدارکاتی خوبی برای تیم ملی درنظر گرفته است. درمورد قرارداد بازیکنان در داخل ایران هم ترجیح می‌دهم صحبتی نکنم، چون مبلغ آنها به قدری پایین است که اصلاً ارزش صحبت کردن ندارد. خوشبختانه شرایط لژیونرها با توجه به اوضاع ارزی و ریالی نسبتاً خوب است، اما آقایان باید فکری به حال بازیکنان داخلی هم بکنند. اگر بازیکنان از نظر مالی تحت فشار باشند نمی‌توانند با تمرکز بالا تمرین کرده و در مسابقات حاضر شوند.  امیدوارم روزی برسد که بازیکنان هندبال ایران هم نزدیک به فوتبالی‌ها و والیبالی‌ها پول بگیرند.

مهمترین مشکل هندبال ایران چیست؟

فکر می‌کنم کرسی‌های بین‌المللی در هر رشته‌ای بسیار اهمیت دارد و فدراسیون باید در این بخش خودش را تقویت کند. برای تیم ملی هم بازی‌های تدارکاتی به نوعی از نان شب هم واجب‌تر است. هرچقدر بازیکنان ایران تنه به تنه بزرگان هندبال شوند پیشرفت خواهند کرد.


 

سایر رشته‌های ورزشی در ایران را هم پیگیری می‌‌کنید؟

من تقریباً تمام مسابقات تیم‌های باشگاه سپاهان را دنبال می‌کنم. بازی‌های تیم هندبال این تیم را تا جایی که بتوانم می‌بینم، اما مسابقات تیم فوتبال سپاهان را حتماً تماشا خواهم کرد. چند بار پیش آمد که هنگام بازی تیم فوتبال سپاهان ما در تمرین بودیم، اما من از مربی اجازه می‌گرفتم و به رختکن می‌رفتم و برای دقایقی بازی را تماشا می کردم. همیشه تلاش می‌کنم برنامه‌هایم را بازی‌های سپاهان تنظیم کنم.

نظرت درمورد بازی سپاهان و استقلال که با نتیجه تساوی 2  بر 2 تمام شد، چیست؟

قبول دارم که در آن مسابقه سپاهان کمی شانس آورد، اما شرایط کلی تیم بسیار خوب است و بدون شک از مدعیان اصلی قهرمانی است. استقلال و سپاهان در جام حذفی هم باید با هم روبرو شوند که فکر می‌کنم آن مسابقه سطح تیم‌ها را تا حدود زیادی مشخص خواهد کرد.

حرف پایانی...

امیدوارم هندبال ایران روزی به جایگاه واقعی خود برسد. این همه مظلومیت حق هندبال نیست و همه باید دست به دست هم بدهند تا این رشته قدم به قدم رو به جلو حرکت کند. از همه مربیانی که برایم زحمت کشیده‌اند و خانواده‌ام هم بسیار تشکر می‌کنم.

منبع :خبرگزاری فارس

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
 

نهادها
سازمان‌های هندبال
 
حامیان مالی
وزارت ورزش و جوانان    فدراسیون بین المللی هندبال     با ارسال عدد 5 به 3064 به
سامانه هواداری فدراسیون هندبال بپیوندید.
کمیته ملی المپیک ایران     فدراسیون هندبال آسیا      
  آکادمی ملی المپیک     فدراسیون هندبال اروپا      
  کمیته ملی پارالمپیک