اینستاگرام فدراسیون هندبال
تویتر فدراسیون هندبال   سایت قدیم فدراسیون هندبال
دوره ای
  • تيم
  • بازی
  • امتياز
  • نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • 4
  • 8
  • فولاد سپاهان اصفهان
  • 4
  • 8
  • ذوب آهن اصفهان
  • 4
  • 6
  • زغال سنگ طبس
  • 4
  • 4
  • نفت و گاز گچساران
  • 4
  • 4
  • سپاهان نوین
  • 4
  • 3
  • رعد پدافند آمل
  • 4
  • 3
  • مس کرمان
  • 3
  • 2
  • ستارگان دشتستان
  • 3
  • 0
  • پاس ناجا قم
  • 4
  • 0
تاريخ:چهارم شهريور 1399 ساعت 11:42   |   کد : 349965
تهدیدها و فرصتهای هندبال ایران
رییس فدراسیون در خبرگزاری تسنیم

تهدیدها و فرصتهای هندبال ایران

رییس  فدراسیون هندبال با حضور در خبرگزاری تسنیم درخصوص آخرین وضعیت این رشته و مشکلات پیش‌رو در هندبال مطالبی را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ،در روزهای شیوع کرونا، فعالیت‌های ورزشی در جهان و ایران متوقف شد اما با توجه به طولانی شدن این روند، مجوز فعالیت برخی از رشته‌ها از سوی ستاد ملی کرونا صادر شد. علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال با حضور در خبرگزاری تسنیم  ضمن پرداختن به مشکلات هندبال با ادامه روند تعطیلی این رشته، در خصوص موضوعاتی همچون شیوه‌نامه صدورITC برای لژیونرها، دغدغه‌های مالی فدراسیون و شرایط حضور مربی خارجی صحبت کرد.

 

با شیوع کرونا در کشور، حدود 6 ماه است که فعالیت‌های هندبال اعم از اردوها و لیگ تعطیل شده است

رئیس فدراسیون هندبال گفت: اگر به هندبال مجوز برگزاری اردو و مسابقات را ندهند این رشته آسیب جدی خواهد دید. بالاخره معیشت ورزشکاران را چه کسی باید تامین کند؟ 600 تا 700 نفر از مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای ما 7 ماه است هیچ دریافتی نداشتند. آنها از من به عنوان متولی هندبال انتظار پیگیری دارند. در جلسه با وزارت بهداشت هم این نکات را گفتم. با الگوگیری از فدراسیون جهانی و تکمیل آن در فدراسیون، پروتکل‌هایی را ارائه کردیم و نظر فدراسیون پزشکی ورزشی و مسئولین وزارت بهداشت هم به آن مثبت بود. فوتسال و هندبال چه تفاوتی دارد؟ هر دو در محیط بسته برگزار و از رشته‌های پربرخورد هستند بعلاوه فشردگی در محوطه 6 متر فوتسال بسیار زیاد است اما در هندبال نیمی از بازی با فاصله است.

 

 قرار است لیگ‌های هندبال در اروپا آغاز شود

وی افزود: اوایل مهرماه لیگ آلمان آغاز می‌شود و آنها هم پروتکل‌هایی را تعریف کردند که ما حتی پروتکل‌ها را تکمیل تر کردیم. در اتوبوس واحد و مترو تعداد زیادی بدون رعایت پروتکل‌ها حضور دارند. شاید کرونا یکی دو سال ادامه داشته باشد و با توجه به اینکه فدراسیون‌های بین المللی هم برنامه ریزی برای مسابقات خود را کرده‌اند ما نیز باید برنامه لازم برای زندگی با این ویروس تا زمانی که درمان قطعی آن کشف نشده داشته باشیم.

 

میزبان قهرمان جوانان آسیا هستیم ولی اردو نداریم

پاکدل تصریح کرد: کنفدراسیون‌هندبال آسیا به عنوان مرجع بالا دستی ما اعلام کرده که در اسفند ماه مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در ایران برگزار می‌شود. ما میزبان هستیم و در فاصله 5 ماه مانده تا مسابقات هنوز مجوز آغاز اردو نداریم. البته امروز آقای مسجدی سرپرست فدراسیون پزشکی و دکتر علی‌نژاد معاون وزارت ورزش که خیلی هم به ما محبت دارند قول دادند که تا هفته آینده این مجوز را به ما بدهند.

وی خاطرنشان کرد: همه ما یک حقوق داریم و تحت هر شرایط آن را دریافت می‌کنیم اما بازیکنان چه؟ تمام باشگاه‌ها منتظر هستند ببینند لیگ مردان و زنان 28 شهریور و 4 مهر ماه آغاز می‌شود تا اولین پرداختی را به بازیکنان داشته باشند. باید لیگی وجود داشته باشد تا بتوانیم از دل آن بازیکنان را برای تیم ملی انتخاب کنیم.

پاکدل گفت: من وظیفه دارم که از حقوق این رشته دفاع کنم. روز یکشنبه حدود دو ساعت در وزارت بهداشت جلسه داشتم و با دوستان صحبت کردم.  ما نمی‌توانیم زندگی 500 تا 600 نفر بازیکن و مربی که برخی از آنها ملی پوش هستند را نابود کنیم. در این شرایط مهاجرت بازیکنان و خروج آنها برای 2 تا 3 هزار یورو آغاز می‌شود. دنیا شرایط فعلی را پذیرفته و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کند ما هم باید در ورزش این شرایط را رعایت کنیم.

 

 

18 تیم در بانوان و مردان ثبت‌نام کرده‌اند

وی افزود: چون جوانان آسیا قرار بود مهرماه برگزار شود پیش‌بینی کردیم اوایل شهریور چند هفته از لیگ برگزار شود و بعد از آن لیگ‌تعطیل و مسابقات جوانان آسیا برگزار شود بعد از تعویق آن، 28 شهریور را برای شروع لیگ در نظر گرفتیم تا اوایل بهمن ماه لیگ تمام شود و اردوی تیم جوانان آغاز شود.

رئیس فدراسیون هندبال تصریح کرد: در حال حاضر 8 تیم بانوان نهایی شده و برای اولین سال همه تیم‌ها ورودی را پرداخت کردند و تیم‌ها آماده هستند. برای آقایان هم 10 تیم نهایی شده و تیم‌ها تمرینات خود را آغاز کردند و به محض تایید پروتکل‌ها موارد را ارسال می‌کنیم تا تیم‌ها بر اساس آن تمرین کنند.

 

برای پخش تلویزیونی و جذب اسپانسر برنامه‌ داریم

وی یادآور شد: سال گذشته بعد از چند سال با همکاری شبکه ورزش تقریبا هر هفته برای یک بازی پخش تلویزیونی داشتیم حتی هفته پایانی لیگ‌بانوان برای اولین بار با تاخیری چند روزه پخش شد. امسال احتمالا اکثر بازی‌ها در تهران است و امکان پخش مسابقات افزایش می‌یابد. شبکه ورزش هم قول مساعد داده است. سال گذشته لیگ برتر بانوان هر هفته از رادیو ورزش نیز پخش زنده داشت.

 

 رئیس نباید آنقدر درگیر بدهی‌ها شود که وظایف اصلی خود را فراموش کند

 وی تاکید کرد: ما دنبال بهانه،گلایه و یا تخریب کسی نیستیم ولی واقعیت‌ها را باید گفت. یکی از وظایف مهم هر رئیس فدراسیون در حوزه مالی است ولی نباید آنقدر درگیر مشکلات و بدهی قبلی شود که وظایف اصلی خود را فراموش کند. سال 91 تا 94 به دلیل عدم‌ ارائه اظهار نامه مالیاتی علی الراس شدیم، 950 میلیون اصل بدهی و یک میلیارد و 600 میلیون تومان  هم جریمه شدیم که مجموعا دو میلیارد و 500 میلیون تومان بود.

پاکدل افزود: در سال 95 نیز مجموع اصل بدهی و جریمه مالیاتی بین 600 تا 700 میلیون تومان و بدهی مالیاتی سال های 96 و 97 هرکدام حدود 200 میلیون تومان بود. ابتدا پرونده بدهی 96 و 97 را طی جلساتی با امور مالیاتی بستیم و پرداخت کردیم. حل بدهی سال‌های 91تا 94 در هفته حداقل یکی دو روز وقتم را گرفت و با پیگیری در نهایت به نتایج خوبی نزدیک هستیم و بخش عمده‌ای از این مالیات‌ها حل و فصل شده و هر چه باقی بماند در یکی دو هفته آینده پرداخت می‌شود و برای سال 95 نیز همان مسیر را طی کردیم و فعلا در هیئت سه نفره است.

وی تصریح کرد: جامی تحت عنوان ریاست جمهوری نیز برگزار شد. آن زمان هدف آقای مهدوی هم کمک به هندبال بود ولی اتفاقاتی افتاد و یک سری بدهکاری ایجاد شد که طی این چند سال مدام مطرح شده است. یک پرونده مفتوح در مشهد داشتیم که رای اول مبنی بر پرداخت 400 میلیون تومان بود و ما پیگیری کردیم و توانستیم دوباره پرونده را به جریان بیندازیم و این عدد تا 80 میلیون تومان کاهش یافت و آماده پرداخت بودیم که حسابمان توقیف شد و پول از حسابمان برداشت شد و همانطور که دکتر علی‌نژاد در مجمع عمومی عنوان کرد از نظر وزارت ورزش قضیه بدهی‌های جام ریاست جمهوری بسته شده است و ما هیچ پرونده مفتوح نداریم و گزارش حسابرس هم موید این قضیه است.

 

 

 تلاش کردیم با ایجاد انضباط مالی شرایط آشفته گذشته را تعدیل کنیم

رئیس فدراسیون هندبال افزود: بدهی مجموعه انقلاب از 8_9 سال باقی مانده بود که 90 درصد آن حل و فصل شده است. بخشی از مطالبات داوران که حدود 300 میلیون تومان بود نیز اسفند ماه سال ٩٧یعنی در روزهای اولیه حضور بنده پرداخت شد. بدهی به غذاخوری‌ها، اعزام‌تیم ساحلی  و سایر آنها نیز پرداخت شد.  در سال 98 نه تنها هیچ بدهی مربوط به همان سال نداشتیم بلکه به تراز مالی مثبت رسیدیم. اهل نمایش دادن و بزرگ‌نمایی نیستیم و در یک جو آرام کار می‌کنیم اما باید بگوییم دو برابر تعهد به وزارت ورزش آورده نقدی و غیر نقدی داشتیم البته امسال با شرایط موجود کار سخت است. حداقل تلاش کردیم که در حوزه مالی نظم و انضباط ایجاد کنیم که شرایط آشفته گذشته را تعدیل کنیم و چیزی به بدهی‌های گذشته اضافه نکنیم.

وی یادآور شد: در حوزه ارزش افزوده اعلام کردند از سال 89 تا 95 باید اظهار نامه ارائه کنید و اگر بنا باشد در این قضیه مانند مالیات‌ها با فدراسیون‌ها برخورد شود، فلسفه حضور ما دیگر برای ورزش نیست‌. من آمدم به هندبال کمک کنم و این رشته را در بازه زمانی منطقی به جایگاه خود برسانیم و وقتی ذهن من درگیر موارد دیگر باشد امکان ندارد به مسائل کلان برسیم.
فدراسیون‌ها از بودجه دولت ارتزاق می‌کنند و بعد باید همان پول را تحت عنوان مالیات دوباره به دولت برگردانند.

پاکدل تصریح کرد: دنبال بهانه جویی نیستیم و ما کار خود را انجام می‌دهیم و برنامه میان مدت،  بلند مدت، تیم پایه، استعدادیابی و انضباط لیگ را دنبال می‌کنیم ولی وقتی مدیر تمرکز نداشته باشد و تمام وقتش در رفت و آمد به اداره مالیات و دارایی باشد، به کارها آسیب می‌زند.واقعا شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود. بعلاوه بودجه ما کم است و ساز و کار جدید وزارت ورزش بر اساس امتیاز بندی است و ما چون امتیاز قهرمانی را هم کسب نمی‌کنیم، کار سخت است.

 

لژیونر داشتن یک تیغ دو لبه است

وی گفت: لژیونر داشتن یک تیغ دو لبه است. وقتی این تعداد لژیونر داریم، تیم 6 ماه با بازیکنان و یک ترکیب تمرین می‌کند و به هماهنگی می‌رسد بعد 10 نفر به این تیم اضافه و 10 نفر از ترکیب اولیه خارج می‌شوند و در نتیجه ما با وجود  اینکه یک تیم خوب داریم به دلیل عدم‌هماهنگی به نتیجه نمی‌رسیم. بحرین که قهرمان آسیاست، کره تیم دوم آسیا و ژاپن یک لژیونر ندارد و بازیکنان تمام سال کنار هم هستند در مقابل ما اگر بخواهیم اردو تشکیل بدهیم یا لژیونرها را در اردو نداریم و باید با ترکیب دیگری وارد اردو شویم و بعد ترکیب عوض شود یا نمی‌توانیم اردو داشته باشیم.

 

 

کرونا برنامه‌های‌مان را به هم ریخت

رئیس فدراسیون هندبال خاطرنشان کرد: به دلیل عدم پشتوانه‌سازی و خلا در این بخش در برخی از پست‌ها فاصله بازیکنان لژیونر با بازیکنان داخلی زیاد است. ما در کمیته فنی برای اینکه در بازی‌های آسیایی بعد موفق باشیم، تصمیم گرفتیم تیم امید را با حفظ مهره‌های اصلی در قالب بزرگسالان تشکیل دهیم این خلا را پر کنیم البته کرونا این برنامه‌ریزی را به بهم زد و این از بدشانسی من در فدراسیون بود. برای اولین بار تیم نوجوانان و جوانان یک سال زودتر تشکیل شدند اما کرونا 6 ماه را از ما گرفت.

وی افزود: ما تشکیل تیم امید را مصوب کردیم اما یک هفته بعد گفتند 7-8  نفر از امیدها که پشتوانه هستند از تیم‌های خارجی دعوتنامه دارند، دیدیم برنامه‌ریزی ما در حال خراب شدن است. از طرفی نوسان ارز و افزایش آن باعث شده دستمزد 2 تا 3 هزار دلار با محاسبه به صورت ریال مبلغ قابل توجهی برای بازیکنان باشد به همین دلیل شورایی را با حضور نماینده بازیکنان، دو باشگاه، مربیان و مدیر فنی تیم‌های ملی، ارکان فدراسیون و دو حقوقدان تشکیل دهیم. بیش از دو ماه بررسی به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر بازیکنان قصد لژیونر شدن دارند، به گونه‌ای باشد که در لیگ‌های معتبر باشند تا حداقل دستاوری برای خوشان و هندبال داشته باشند. نمی‌خواستیم بازیکنان در لیگ‌های نامعتبر حاضر و یا نیمکت‌نشین باشند و افت کنند. همچنین برای حمایت از بازیکنان حداقلی را بعنوان کف مبلغ قرارداد تعیین کردیم.

پاکدل تصریح کرد: قطعا در این مسیر و شیوه‌نامه ایراداتی وجود دارد و باید یک سال آزمون و خطا کنیم و ایرادات را اصلاح کنیم. همه ما برای منافع ملی تلاش می‌کنیم البته با شیوع کرونا لیگ‌های اروپایی تعطیل شد و یکی دو مورد بیشتر برای لژیونر شدن مراجعه نداشتیم که چون در شیوه‌نامه نمی‌گنجید itc آنها صادر نشد.

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
 

نهادها
سازمان‌های هندبال
 
حامیان مالی
وزارت ورزش و جوانان    فدراسیون بین المللی هندبال     با ارسال عدد 5 به 3064 به
سامانه هواداری فدراسیون هندبال بپیوندید.
کمیته ملی المپیک ایران     فدراسیون هندبال آسیا      
  آکادمی ملی المپیک     فدراسیون هندبال اروپا      
  کمیته ملی پارالمپیک