اینستاگرام فدراسیون هندبال
تویتر فدراسیون هندبال   سایت قدیم فدراسیون هندبال
دوره ای
  • تيم
  • بازی
  • امتياز
  • نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • 4
  • 8
  • فولاد سپاهان اصفهان
  • 4
  • 8
  • ذوب آهن اصفهان
  • 4
  • 6
  • زغال سنگ طبس
  • 4
  • 4
  • نفت و گاز گچساران
  • 4
  • 4
  • سپاهان نوین
  • 4
  • 3
  • رعد پدافند آمل
  • 4
  • 3
  • مس کرمان
  • 3
  • 2
  • ستارگان دشتستان
  • 3
  • 0
  • پاس ناجا قم
  • 4
  • 0
تاريخ:بيست و پنجم مهر 1395 ساعت 10:05   |   کد : 96046

اکبری: در مورد ادامه سرمربیگری طاهری، کمیته فنی تصمیم می‌گیرد/ در آن مقطع فوتبال هم جای هندبال بود به بحرین نمی‌رفت

 سرپرست فدراسیون هندبال به تشریح مشکلات لیگ برتر هندبال و بدهی‌های فدراسیون و همچنین موضوع استعدادیابی و برنامه‌های فدراسیون برای رشد این رشته پرداخت. 

به نقل از خبرگزاری تسنیم، برگزاری لیگ برتر هندبال و بیرون ماندن برخی از بازیکنان ملی‌پوش در کنار بدهی‌های فدراسیون هندبال و محرومیت تیم ملی هندبال نوجوانان از مهم‌ترین موضوعات این روزهای هندبال کشور است.
عباسعلی اکبری، سرپرست فدراسیون هندبال که یک ماه از حضورش در این فدراسیون می‌گذرد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم  به تشریح مسائل پیرامون این رشته پرداخت که مشروح این گفت‌وگو در زیر آمده است:
 
در خصوص برنامه فدراسیون و استعدادیابی در این رشته و ادامه برنامه‌های مهدوی در این بخش توضیح دهید.
 
استعدادیابی یکی از فعالیت‌های عمده و ویژه و زمینه‌ساز توسعه ورزش در بعد قهرمانی و همگانی است. استعدادها از میان توسعه عمومی ورزش پیدا می‌شود و زمانی که ورزش در سبد خانواده‌ها قرار گیرد می‌توان استعدادها را کشف کرد. استعدادیابی در دنیای کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است و در حوزه تخصصی بررسی می‌شود. در کشور ما نیز وزارت ورزش دفتر استعدادیابی دارد و پیگیر فعالیت‌ها در استان‌ها است و فدراسیون هندبال هم خارج از این قاعده  نیست.
فدراسیون هندبال در این مدت هندبال کشور را به 8 منطقه تقسیم کرده اما در حین اجرا ظاهرا این مسیر به سمت دیگری رفته بود البته می‌تواند از آن در راستای استعدادیابی بهره برد. در حال حاضر به منظور کشف استعدادها مسابقات در رده‌های مختلف در این 8 منطقه طراحی شده است.
آنچه مسلم است اینکه در بخش استعدادیابی، استعدادپروری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر آن نباشد دچار چالش می‌شود. البته استعدادپروری  هم شرایط و هزینه خاص خودش را دارد. فدراسیون هندبال  همگام با این شرایط فعالیت‌هایی انجام داده و با تجربیات موجود یک خروجی از این  8 منطقه خواهیم گرفت البته بخش اول مسابقات در این مناطق به پایان رسیده است و مرحله دوم آن که برگزاری مسابقات فینال و رده‌بندی بین تیم‌ها است که باید انجام و استعدادها و تیم‌های برتر شناسایی شود، البته ما معتقدیم که در تیم‌های ته جدولی هم استعدادهای خوبی حضور دارند که باید توسط استان‌ها شناسایی شوند و ما آنها را جمع آوری و شرایط خوبی برای استفاده از این پتانسیل ایجاد کنیم.
برای استعدادیابی نیازمند شاخص‌ها هستیم. این رشته تخصصی است و شاخص‌های خاص خود را دارد که با سایر رشته‌ها متفادت است. بر اساس شاخص‌ها شرایط استعدادیابی در استان‌ها اعلام شده است تا تیم‌های خوبی در هر رده سنی داشته باشیم.
 
چقدر برای حل مشکل محرومیت تیم نوجوانان اقدام شده است و راهی هست که بتوان از رها شدن نوجوانان در این مدت جلوگیری کرد؟
 
ما نوجوانان را رها نکردیم و هفته گذشته در کرمانشاه برای آنها برنامه داشتیم. این‌ها  سرمایه‌های هندبال هستند منتها بنا بر شرایط زمانی مشکلی پیش آمد  و تیم نوجوانان به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام نشد و فدراسیون آسیا طبق قوانین ما را از حضور در یک دوره محروم کرد اما این تیم باید برای مسابقات جوانان آماده شود. تیم‌های رده سرمایه آتی هندبال هستند وعلاوه بر حضور در مسابقات برون مرزی باید در تورنمنت‌ها شرکت کنند تا جایگاه هندبال خود در آسیا و جهان را بدانیم.
من سفری به ویتنام داشتم که یکی از دلایل حضور من همزمانی مسابقات ساحلی با مسابقات ساحلی هندبال بود و با مسئولان هندبال آسیا صحبت کردم و مسئولان کمیته فنی آسیا به توافقات خوبی رسیدیم و با شیخ احمد هم مکاتبه کردیم و اگر همه کمک کنند می‌توانم بگویم خبر خوبی برای نوجوانان در راه است و به توافقات خوبی رسیدیم و از حمایت وزارت ورزش هم برخوردار شدیم. برنامه خوبی هم برای نوجوانان داریم که آینده نیز اعلام می‌شود.
 
چرا هندبال به بحرین نرفت و فوتبال رفت؟ آیا در آن بازه زمانی ترجیح بر عدم حضور تیم بود و بدهی‌های فدراسیون در لغو آن تاثیر داشت؟
 
ما باید تابع سیستم حکومت و اهداف وزارت و دولت باشیم. در این زمان و در این مقطع زمانی فوتبال رفته است  و شاید اگر هندبال هم قرار بود امروز برود، مشکلی برای اعزام وجود نداشت اگر هم فوتبال قرار بود در آن زمان اعزام شود شاید مانند هندبال سفرش لغو می‌شد. حتی تا قبل از اعزام فوتبال حساسیت‌ها بود.
برای وزارت ورزش رشته‌های ورزشی تفاوتی ندارد و رشته ها و مقاطع زمانی قابل مقایسه نیستند باید شرایط زمان و مکان را در نظر گرفت. نباید بدهی‌های هندبال را در این موضوع دخیل بدانیم چرا که جریمه امروز تیم شاید بیشتر از هزینه اعزام بوده است.
 
با توجه به انتخاب محسن طاهری به عنوان مدیرعامل سپاهان و سرمربیگری تیم ملی و تیم هندبال سپاهان، آیا امکان تغییر در کادر فنی وجود دارد؟ چقدر می توان از پتانسیل‌های طاهری در هندبال استفاده کرد؟
 
باید به طاهری  و انتخاب وی برای مدیرعامل سپاهان به عنوان ورزشکار هندبالی تبریک گفت و این اتفاق خوب را به خانواده هندبال تبریک می‌گویم. با توجه به شرایط طاهری در سپاهان و مجموعه این باشگاه مطمئنا وی درگیر مسائل کار می‌شود.
مدتی قبل در فدراسیون صحبت کردیم و لازم می‌دانیم تا کمیته فنی تشکیل جلسه بدهد. ممکن است تیم ملی در این مقطع سفر و اعزامی نداشته باشد اما فدراسیون و کمیته فنی باید به نقطه نظر واحد در مورد تیم ملی و کادر فنی آن در تمام رده‌های سنی برسد و این یکی از دستورات جلسه کمیته فنی خواهد بود.
فکر می‌کنم طاهری با شرایطی که دارد و در تیم هندبال این باشگاه هم حضور دارد و با توجه به مشغله کاری خودش تصمیمی اتخاذ کند. در مورد کل رده‌های سنی هم باید تصمیم‌گیری شود. حتی اگر سرپرست هستم باید فدراسیون را به ثبات پایدار برسانم. ما راجع به مربیان تمام رده‌های سنی تصمیم‌گیری می‌کنیم.

زمانی برای برگزاری انتخابات فدراسیون هندبال تعیین شده است؟
 
وزارت ورزش در صدد است زمانی که فدراسیون به ثبات رسید در ارتباط با انتخابات تصمیم‌گیری کند که البته این موضوع به معنای نظارت است نه دخالت. ما وظیفه داریم فدراسیون را به ثبات و شرایط برگزاری انتخابات برسانیم و پروسه تائید صلاحیت‌ها طی شود و وزارت با خیال راحت بر انتخابات فدراسیون نظارت کند.

 به عنوان تفکر جدیدی که وارد هندبال کشور شده‌اید چه راهکاری را مد نظر دارید تا مشکل بیرون ماندن ملی‌پوشان از لیگ را حل کنید؟
 
موضوع لیگ کلی و اساسی است. ما باشگاه نداریم و این جمله‌ای است که بارها از زبان کارشناسان و اهالی فن مطرح شده است. باشگاه ساختار و تشکیلات دارد که شرایط مالی خوبی دارد اما تیم متعلق به شخص یا نهاد و ارگان است که  وجود و یا عدم وجود بودجه تیم را دچار چالش می‌کند و سپس رشته و لیگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با تغییر در راس فدراسیون و حضور بنده بالطبع در زمان برگزاری لیگ تغییر ایجاد شد و مدیرعامل و نمایندگان باشگاه‌ها و تیم‌ها درخواست تعویق زمان آغاز لیگ را دادند.
در هندبال فقط سپاهان به عنوان باشگاه است و مابقی تیم هستند که قایم به فرد و نهاد هستند و بودجه را باید از آنها بگیرند و ببینند که آیا بودجه تامین شده است یا خیر. در فصل گذشته کفش ملی شرایطی داشت که وسط لیگ فدراسیون مجبور بوده است تا هزینه تغدیه بازیکنان را خودش  تامین کند. آیا وظیفه فدراسیون باشگاه داری است؟ برای اینکه تعداد تیم‌ها بالا برود این تیم تشکیل شد و این کار برای فدراسیون خوب نبوده است.
تیم منیزیم فردوس هم سال گذشته با بودجه‌ای بازیکنان را جذب و آنها را از یک سقف قرارداد به مبلغ بالاتری برد. سقف قرارداد هندبال در مقابل سایر رشته‌ها بسیار ناچیز است و در آمد و امور زندگی بازیکنان از گرفتن این  حق الزحمه‌ها است لذا داشتن درآمد برای بازیکنان بسیار مهم است. در هندبال  سقف قرارداد نسبت به سایر رشته‌ها بسیار ناچیز است اما به یکباره همین سقف قرارداد چند برابر شده است.
امسال تیم منیزیم که قراردادها را  چند برابر کرده است، در لیگ شرکت نمی‌کند و همین موضوع مشکلات را چند برابر می‌کند. اول اینکه یک تیم از لیگ کم می‌شود، دوم اینکه بازیکنان و کادر فنی این تیم نمی‌توانند جذب سایر تیم‌ها شوند چون فصل گذشته دستمزد بالاتری دریافت کرده و سایر تیم‌ها نمی‌توانند این  مبلغ را پرداخت کنند. سوم اینکه همان قرارداد را هم پرداخت نکرده است. آیا مقصر مدیر و فدراسیون هندبال است؟
مدیر باشگاه هپکو مدیر پشتیبان شرکت هپکو است وقتی حقوق کارمندان هپکو را نمی‌توانند پرداخت کنند چطور این تیم می‌تواند در لیگ هندبال شرکت کند؟ من با تک تک مدیران ورزش استان‌ها و شهرداری‌ها صحبت کرده‌ام این وظیفه رئیس یا سرپرست فدراسیون نیست.
در فدراسیون هندبال چیزی به عنوان سازمان لیگ برای پیگیری این موضوعات وجود نداشت و کسی نبود که اتفاقات را رصد و لیگ درزمان مقرر برگزار شود و فدراسیون  فقط پشتیبان باشد.از طرف دیگر لیگ هندبال سال 94 در خرداد ماه سال 95 اتمام و لیگ فصل جدید در شهریور ماه قراربود آغاز شود و تنها  فرجه 3 ماه وجود داشت. چرا لیگ هندبال 94 باید در 95 تمام شود؟ اگر داخل این موضوع شویم هم دلایل خاص خود را داشته است.
در بخش لیگ هندبال مردان دوره گذشته 12 تیم حضور داشته‌اند اما امسال لیگ با 8 تیم آغاز می‌شود و جا برای حضور 2 تیم دیگر هم وجود دارد. معتقدم اگر تعداد تیم‌ها کمتر باشد و سال به سال به تعداد آنها اضافه شود بهتر از این است که لیگ با تعداد بیشتری تیم آغاز شود اما در میانه‌های راه این تیم‌ها انصراف دهند. به علاوه مشکلات مالی مهمترین مشکل عدم حضور تیم‌ها است. این نکته را نیز باید اضافه کنم که سایر فدراسیون‌ها هم در بحث برگزاری لیگ همین مشکلات را داشتند.

به موضوع سازمان لیگ اشاره کردید. آیا برنامه دارید تا پیش از شروع لیگ مشکلات سازمان  لیگ را برطرف کنید؟
 
امسال لیگ را برگزار می‌کنیم و به صورت جد این موضوعات بررسی می‌شود اما برای سال آینده باید سازمان لیگ با جدیت مسائل را دنبال کند. شاید امسال فقط اسم سازمان لیگ را داریم اما در سال آتی سازمان لیگ تشکیل و خودش دنبال اسپانسرخواهد بود و لیگ بهتری خواهیم داشت.
لیگ موتور محرک فدراسیون است و اگر نباشد آن رشته ضرر می‌کند. به علاوه باشگاه‌ها می‌توانند به توسعه یک رشته در سطح ملی و بین المللی کمک کنند و فعالیت‌های سازمان لیگ برای ما اهمیت بسیاری خواهد داشت.

 به نظر شما دلیل بیرون ماندن  بازیکنان ملی‌پوش از لیگ برتر چه بوده است؟
 
من نگران بازیکنان تیم ملی هستم. آنها برای هندبال و تیم ملی تلاش زیادی کرده‌اند. برخی از آنها جذب تیم‌های خارجی شدند و امیدواریم تعداد بیشتری لژیونر در لیگ‌های اروپایی داشته باشیم  تا دانش فنی بازیکنان افزایش و به تیم ملی کمک کنند. شاید شرایطی که یکسری از تیم‌ها ایجاد کردند باعث شده تا بازیکن با وجود اینکه بخشی از قرارداد خود را نگرفته است، توقع دارند همان سقف دستمزد را با درصدی کمتر با بیشتر در این فصل داشته باشند اما سایر تیم‌ها این شرایط را ندارند.
برخی از تیم‌ها هم بومی هستند و شرایطی دارند که با دستمزدهای حداقلی بازیکنان بومی می‌گیرند و نمی‌توانند با این مبالغ بازیکنان ملی‌پوش را جذب کنند. در جلسه قرعه‌کشی لیگ از مدیران خواستم تا با بازیکنان صحبت کنند و این تعامل وجود داشته باشد. اگر بازیکن ملی‌پوش در لیگ نباشد و تمرین نکنند، نمی‌توانند با آمادگی لازم در تیم ملی حاضر شوند.
خواهشم از بازیکنان و تیم‌ها و توصیه من برای دو طرف این است که با هم به توافق برسند و در لیگ حضور داشته باشند تا هم از نظر سطح فنی بالاتر برود و هم بازیکنان دیده شوند. مطمئنا شرایط لیگ برای فصل آینده بهتر خواهد شد و بازیکنان به مبالغی که می‌خواهند دست می‌یابند. از باشگاه‌ها هم می‌خواهم که مبالغ پیشنهادی به گونه‌ای باشد که امور زندگی بازیکنان بگذرد و قرارداد بازیکنان را پرداخت کنند.

در موضوع قرارداد بازیکنان و عدم انصراف تیم‌ها تمهیداتی اندیشیده شده است؟

ضمانت‌ها طبق بخشنامه توسط سازمان لیگ اعلام شده است و ضمانت‌ها گرفته خواهد شد. ضمانت‌هایی هم که گرفتیم یکی از شرایطش برای عدم انصراف تیم‌ها است.

آیا مبلغ بدهی فدراسیون هندبال مشخص شده است؟

بدهی فدراسیون زیاد است و مبلغ دقیق آن پس از بررسی نهایی اعلام خواهد شد. بخش اعظم بدهی‌ها مربوط به مسابقات هندبال سال گذشته و جام نهاد ریاست جمهوری در مشهد است. ما تصمیم داریم تعهدی اضافه برای فدراسیون ایجاد نکنیم چون در نهایت این بدهی‌ها بر گردن دولت خواهد بود و نباید دولت را بدهکار کنیم.برنامه‌هایی که صد درصد نتیجه بخش هستند و به توسعه هندبال کمک می‌کنند را اجرا می‌کنیم و جایی که ببینیم هزینه‌هایی مازاد به فدراسیون تحمیل شود و برای ما تعهدآور باشد را لغو می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم تعهدی بر گردن فدراسیون و دولت که نماینده آن وزارت ورزش است ایجاد کنیم.

طبق اعلام دبیرکل کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌هایی که اساسنامه آنها مورد تائید فدراسیون های جهانی است می‌توانند انتخابات‌ خود را برگزار کنند، آیا اساسنامه فدراسیون به تائید فدراسیون جهانی رسیده است و مشکلی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد؟

این موضوع را باید با دقت و ظرافت بررسی کرد و نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم و پای نهادهای بین المللی را باز کنیم. آیا در فدراسیون‌های ورزشی سایر کشورها دولت ها هیچ دخالتی ندارند؟ چرا وقتی به عنوان نهادی عمومی غیردولتی از دولت بودجه می‌گیریم نباید آنها نظارت داشته باشند؟ چرا نباید بر هزینه‌ها نظارت داشته باشند؟ آیا وقتی نظارت وجود دارد و بازهم فدراسیونی مانند هندبال این همه بدهی دارد، شما حساب کنید اگر نظارت‌ها هم نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟
چطور زمانی که تیم ملی هندبال شکست می‌خورد، وزیر ورزش باید به مراجع بالادستی و مجلس پاسخگو باشد اما حق نظارت نباید داشته باشد؟ ما نباید راه دخالت بخش‌های بیگانه را در ورزش باز کنیم، البته اینکه باید در راستای تعامل با نهادهای بین‌المللی گام برداریم نیز قابل انکار نیست و نظر وزارت ورزش هم همین است. باید در رخدادهای بین المللی شرکت کنیم و به دنبال توسعه علمی ورزش باشیم. ما به عنوان فدراسیون هندبال هیچ مشکلی با فدراسیون جهانی نداشتیم و امیدواریم مشکلی هم نداشته باشیم.

اصلا نامه‌ای از طرف فدراسیون جهانی هندبال مبنی بر اصلاح اساسنامه و یا دخالت دولت در امور داخلی این فدراسیون به دست شما رسیده است؟

ما از کمیته ملی المپیک ایران نامه داشته‌ایم ولی تاکنون نامه‌ای از فدراسیون جهانی به دست ما نرسیده و مشکلی هم با فدراسیون جهانی نداریم. ما دوست نداریم پای بیگانه در ورزش کشورمان باز شود. می‌دانم وزیر ورزش برای این موضوع تدبیر اندیشیده و این موضوع به سادگی حل خواهد شد.

 حرف آخر

ورزش کشور در شرایط خاصی قرار دارد و به تازگی المپیک و بازی‌های ساحلی را پشت سر گذاشته است. نیاز است از ورزش حمایت شود و رسانه‌ها باید کمک کنند. خانواده هندبال نیز به این حمایت ها نیاز دارد. نقد منصفانه بسیار راهگشا است و بهتر است راهکار ارائه شود، زمانی که در ویتنام حضور داشتم و در حال مذاکره با مسئولان هندبال آسیا بودم برخی ها کلمات خوبی استفاده نکردند.اسپانسرها زمانی وارد می‌شوند که آرامش در یک رشته وجود داشته باشد. امیدوارم سعه صدرها بیشتر شود و شاهد حمایت رسانه‌ها باشیم.
 

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
 

نهادها
سازمان‌های هندبال
 
حامیان مالی
وزارت ورزش و جوانان    فدراسیون بین المللی هندبال     با ارسال عدد 5 به 3064 به
سامانه هواداری فدراسیون هندبال بپیوندید.
کمیته ملی المپیک ایران     فدراسیون هندبال آسیا      
  آکادمی ملی المپیک     فدراسیون هندبال اروپا      
  کمیته ملی پارالمپیک