اینستاگرام فدراسیون هندبال
تویتر فدراسیون هندبال   سایت قدیم فدراسیون هندبال
با حضور لژیونرها قطعا به نیمه‎نهایی بازی‎های آسیایی صعود می‎کنیم
سرمربی جدید تیم ملی هندبال کشورمان معتقد است که تیم ایران تیم خوبی است و اگر بتوانیم به مرحله نیمه نهایی برسیم می توانیم یک پای فینال بازیهای آسیایی جاکارتا باشیم.
تاريخ : بيست و نهم ارديبهشت 1397 ساعت 12:03   کد : 197290
 سرمربی جدید تیم ملی هندبال کشورمان معتقد است که تیم ایران تیم خوبی است و اگر بتوانیم به مرحله نیمه نهایی برسیم می توانیم یک پای فینال بازیهای آسیایی جاکارتا باشیم.

اولین اردوی تیم ملی هندبال مردان ایران با هدف حضور در هجدهمین دوره بازیهای آسیایی جاکارتا از روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در تالار هندبال تهران آغاز شد. «زوران کاستاراتوویچ» مربی ۵۲ ساله اهل مقدونیه هدایت تیم ایران را در این رقابتها برعهده دارد. این مربی پیش از این تیم های باشگاهی واردار و تیم ملی مونته نگرو را هدایت کرده و ضمن کسب عنوان قهرمانی در اروپا نتایج خوبی با این دو تیم گرفته است. همین طور با تیم الجیش قطر نیز قهرمان آسیا شده و به مسابقات جام باشگاه های جهان رفته است. 
 
*  چطور شد به ایران آمدید و سرمربیگری تیم هندبال ایران را قبول کردید؟
- زوران کاستاراتوویچ: من قبلا هم از ایران اطلاعاتی داشتم و وقتی این مسئله مطرح شد در مورد ایران مطالعه کرده بودم،  به خصوص اطلاعاتی در مورد تیم هندبال کشورتان کسب کردم. من در مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا نیز بازیکنان ایران را دیده بودم همین طور در مسابقات قهرمانی جهان قطر در سال ۲۰۱۵ نیز بازیهای تیم ایران را دیدم. این مسئله باعث شد تا تحت یک فشار احساسی قرار گرفته و تصمیم بگیرم که به ایران آمده و هدایت این تیم را برعهده بگیرم. در این زمان یک نفر از ایران با احترام تمام با من تماس گرفت و پیشنهاد مربیگری تیم ملی را به من داد و من نیز در نهایت با ارائه برنامه ها این مسئولیت را قبول کردم و به ایران آمدم تا سرمربی تیم هندبال ایران شوم. از نظر من این اتفاق بزرگی برای من بود. ما یک رویداد بزرگ به نام بازیهای آسیایی را در نیمه آگوست پیش رو داریم و باید برای این مسئله آماده شویم. 
 
* آیا قبل از آغاز همکاری با ایران از بازیکنان کشورمان به خصوص لژیونرها شناخت داشتید؟
- من در این مدت نسبت به بازیکنان شناخت پیدا کردم به ویژه بازیکنان شاغل در اروپا. چهار بازیکن ایرانی در دینامو بخارست بودند که بازی آنها را در مسابقات باشگاه های اروپا دیده بودم. تقریبا ۶ بار بازی بازیکنان ایرانی را از نزدیک تماشا کردم. بعد از پیشنهاد مربیگری از سوی ایران با دقت بیشتری بازی این نفرات را دنبال کردم و مسابقات اروپا را دیدم. حتی از بازیکنان تیم مونته نگرو و شاگردانم هم در مورد بازیکنان ایرانی سوال کردم. همین طور بازی ورزشکاران محلی را هم دنبال کردم و آنها را هم بررسی کرده ام. 
 
* یعنی قصد دارید از  لژیونرها هم در ترکیب تیم ملی استفاده کنید؟
- بله قطعا روی آنها حساب کرده ام. ما در وهله اول روی بازیکنان محلی حساب می کنیم. قرار است طی دو اردو آنها را بررسی کنم و در نهایت چند انتخاب بین آنها داشته باشم تا در اردوی بعدی نفرات جدید به تیم برسند و امیدوارم در آن اردو لژیونرها را داشته باشیم.
 
* برنامه های تدارکاتی برای آماده سازی تیم ملی هندبال تا زمان بازی های آسیایی چیست؟  
- دو اردوی داخلی در ابتدا داریم که در بین آنها نفرات منتخب را انتخاب خواهیم کرد. بعد از آن در مجموع ۵ اردو به شکل ۱۰ روز تمرین و ۵ روز استراحت داریم. اردوهای ما داخلی خواهد بود. البته من خیلی جدی روی مسئله برپایی اردوی خارجی فکر کرده ام. فدراسیون هندبال ایران قبول کرده که دو هفته قبل از بازیهای آسیایی با تیم قطر یک تورنمنت و بازی دوستانه داشته باشیم. دوران سختی برای تیم هندبال ایران است که بتوانیم بعد از مدتها تعطیلی اردوها را هماهنگ کنیم از آن سو زمان برگزاری مسابقات و اردوهای ما با برگزاری رقابتهای باشگاهی اروپا و مسابقات و زمان استراحت آنها تلاقی کرده و این مسئله کار را برای ما سخت تر می کند ولی خیلی تلاش می کنیم تا مسابقات دوستانه و برنامه های تدارکاتی خوبی را در برنامه تیم بگنجانیم. 
 
* با توجه به فاصله کمتر از سه ماه تا بازیهای آسیایی جاکارتا، آیا از این فاصله زمانی برای اردوها رضایت دارید و در قبول مسئولیت به این مسئله نیز فکر کرده بودید؟ 
- زمان کافی است و از این برنامه ریزی رضایت دارم. این مدت زمان کمی برای آماده سازی تیم نیست اگر بخواهیم برنامه های تدارکاتی خوب و اردوهای خوبی برگزار کنیم و طبق قرار بازیکنان خارج از کشور نیز به ما بپیوندند شرایط خوب است. 
 
* از حریفان هندبال ایران در بازی های آسیایی شناخت دارید؟ 
- شناخت نزدیکی به تمامی تیم ها ندارم. در این مدت فیلم بازیهای تیم ایران و تیم های دیگر را دیده ام و به صورت تئوری با وضعیت آنها آشنا شده ام. باید بررسی بیشتری روی بازیهای حریفان داشته باشیم.
 
* چه پیش بینی از نتیجه تیم ملی هندبال در بازیهای آسیایی دارید؟
- اگر بازیکنان خارجی هم بیایند و آنها را در اردوها و مسابقات داشته باشیم مطمئن هستم که می توانیم به نیمه نهایی رقابتها راه یابیم. اگر بتوانیم به این مرحله برسیم روی سکو رفتن راحت تر بوده و یک پای فینال خواهیم بود. مطمئنا با راهیابی به مرحله نیمه نهایی جو خوبی در تیم حاکم می شود و وقتی جو تیم خوب باشد تیم به نتیجه می رسد. من به این مسئله باور دارم که اگر بخواهیم و باور کنیم که می توانیم طلا بگیریم قطعا می توانیم به این مدال برسیم. باید تیم به این خودباوری برسد. معتقدم تیم هندبال ایران تیم خوبی است و می تواند نتیجه خوبی بگیرد. 
 
*  آقای زوران در این چند روزی که به ایران آمدید ایران را چطور دیدید؟ 
- درست وقتی که من وارد تهران شدم دیدم نسبت به ایران تغییر کرد. قبل از آن تنها در اینترنت نسبت به ایران و مردم فارس تحقیق کردم. قبل از این خیلی از اطرافیانم و برخی نیز در اینترنت مطالب منفی را در مورد ایران به من القاء می کردند اما وقتی وارد ایران شدم این تابوی منفی شکسته شد. با ورودم به ایران متوجه شدم که مردم ایران بسیار مهمان دوست بوده و برخورد بسیار خوبی با من داشتند. ایران از نظر فرهنگی و تاریخی زیباست و از این به بعد نسبت به آن مطالعه بیشتری می کنم. شرایط در این چند روز به حدی خوب بود که می توانم تهران را خانه دوم خود بخوانم. 
 
* فکر می کردید که روزی مربی ایران بشوید و از این تصمیم خود راضی هستید؟ 
- هرگز فکر نمی کردم روزی مربی هندبال ایران شوم. من از این تصمیم راضی هستم و این را پذیرفته ام که اینجا باشم و تیم ملی هندبال ایران را به بهترین شکل برای حضور در مسابقات آماده کنم. در این مدت هرچند سخت است اما قرار است تیم های نوجوانان و جوانان را هم برای حضور در مسابقات آسیایی به همین شکل آماده کرده و برای آنها نیز برنامه ریزی کنم. اما قبول کردم که همراه تیم ملی هندبال مردان در بازیهای بزرگ آسیایی باشم. 
 
* در روز اول حضورتان در ایران در اردوی تیم هندبال بانوان حاضر بودید، همسر شما یکی از مربیان مطرح هندبال است آیا ایشان قبول می کنند که مربی تیم بانوان هم باشند؟
- همسرم در کشورمان مسئولیت بزرگتری دارد. همین طور وی الان مربی واردار یکی از معروف ترین تیم های اروپاست. از آن سو باید منتظر دخترم باشد. دختر من در حال درس خواندن است. 
 
* سوالی که برای من ایجاد شده این است که آیا شما در حال حاضر مسئولیت هدایت هیچ تیمی در اروپا را نداشتید؟ 
- مدتی بود که در فدراسیون هندبال کشورم مسئولیت داشتم. 
 
* در سابقه مربیگری تان در باشگاه واردار و تیم مونته نگرو با وجود نتایج خوب و درخشان در نیمه راه با تصمیم مسئولین باشگاه مجبور به قطع همکاری شدید. در این خصوص چه توضیحی می دهید و دلیل این جدایی چه بوده است؟
- من تنها مربی در اروپا بودم که رئیس ام در نیمه راه با من قطع همکاری کرد آن هم در زمانیکه تیم های مطرح و قهرمان اروپا را با ۹ اختلاف بردیم و با بارسلونای قهرمان مساوی کردیم. رئیس باشگاه واردار اهل روسیه است و تصمیم داشت تا یک مربی اسپانیایی را به این تیم بیاورد و در نهایت نیز با وجودیکه اعلام کرد که من مربی خوبی هستم و از عملکردم رضایت داشته، می خواهد در تیم دست به تغییرات بزند. مربی که بعد از من به این تیم آمد سه سال نتیجه نگرفت. همین طور تیم مونته نگرو. این در حالی بود که در زمانی که من مربی این دو تیم ملی و باشگاهی بودم با تیم مونته نگرو راهی مسابقات شدیم و با واردار بهترین نتایج را گرفتیم. 

منبع:خبرگزاری مهر
 

نهادها
سازمان‌های هندبال
 
حامیان مالی
وزارت ورزش و جوانان    فدراسیون بین المللی هندبال     با ارسال عدد 5 به 3064 به
سامانه هواداری فدراسیون هندبال بپیوندید.
کمیته ملی المپیک ایران     فدراسیون هندبال آسیا      
  آکادمی ملی المپیک     فدراسیون هندبال اروپا      
  کمیته ملی پارالمپیک